Saturday, November 29, 2008

Dadih lagi..


Disebabkan hari tu tak sempat nak letakkan resepi nak
buat dadih ..so hari ni aku nak tulis resepinya...resepi asal aku cedok dari internet dan kwn2 tapi aku telah tmbh sukatannya..sbb nak bg tak lembek sgt tak keras sgt..

Bahan-bahannya: Bahan A
agar2 sepeket RM1.00 atau yg 12gm..
3 liter air

Bahan B
Susu tin pekat saiz tinggi amik 1/2 tin jer..
1 cawan susu tepung( aku selalu guna susu tepung everyday)

1 cawan gula
3 cawan air (air yg telah dimasak)


Bahan C
Nata Decoco
secubit garam


Cara2 membuatnya.
1. Didihkan air 3 liter. Sementara tunggu air masak rendam agar2 dulu..bg dia lembut skit..
2. Bila air dah mdidih masukkan agar2..
3. Sementara agar2 nak hancur amik bhn B masukkan dlm satu bekas kacau sebati..
4. Bila agar2 dah hancur masukkan bhn B tadi.
5. Kacau bg larut semunya masukkan sedikit garam nak bagi rasa lemak..
6. Pas tu tutup api. tak perlu lama2 susu sbb susu tadi dah bancuh ngan air masak dah..

7. Pas
tu leh la letakkan perasa ape yg korang suka..kalau nak byk2 kaler asinglah dlm bekas lain dulu baru masukkan perasanya.
8. Pas tu baru tapis dan tuang lam bekas2 kecil tu..nak sedap tambahla nata decoco.
9. Bagi suam sikit baru masukkan lam peti sejuk..tak elok utk peti sejuk kalau masukkan benda panas2.
10. Dah sejuk leh la ngap..yum..yum...


5 Komen:

TERA said...

Salam... sedapnye, nnt nk try la... tera mmg suka mncuba masakan org lain, besttt sgt kalau mnjadi.

Tera dtg ni nk bg TAG... klu tk bz blh le jwb.

rossizam said...

erm..tryla..mesti jadinye...

TERA said...

psl TAG td tu... ros copy soklan2 tu, pastu paste kat blog... jwpn tu kena jwb sndirik lew.. hehe! bila dh jwb sumer... pass lak tag kat kwn2 lain, biya diorg plak yg jwb

Nurmala said...

kak,
kita curi resepi ye..hehe

terima kasih singgah blog kita..
kita link akak tau..kita x-change link ek

widydib said...

emmm
sedapnyer..
hehe...