Tuesday, January 20, 2009

Labu oh Labu..

4 hari aku bercuti menu harian dipenuhi ngan labu jer.. sebenarnya sepupu aku ada menanam anak kelapa sawit.. n memang kebiasaanya sementara nak tunggu anak kelapa sawit tu besar cina2 ni akan ambil kesempatan menanam macam2 se perti nanas, labu dan tembikai. Tanah sepupu aku ni depa tanam labu.. dan labu2 ni tak berapa nak menjadi..tahu sajalah cina tu kalau dia nak buah yang besar2 je la..tapi sayangnya buah2 labu ni tak menjadi, kecil molek jer..pas tu dia tak mau amik la... so abang aku ngan mak aku apa lagi setelah diberi keizinan ha...2 guni dibedalnya... tu lah jadinya yang hari2 makan labu tu..

mula2 mak aku buat labu rebus cicah nyok yang telah digaul gula n garam.. sedap.. macam makan ubi kayu ngan nyok tu la.. cuma tukar ngan labu je la..pas tu petang2 buat cucur labu atau aku panggil cokodok labu..sedap siot...lagi sedap dari cokodok pisang tu, serawa labu pun sedap gak..setengah tempat panggil pengat labu.. banyak resepi dari labu ni, buat masak lemak labu, lepat labu, cucur keria, apa2 je lah juadah yang dulunya menggunakan ubi kayu kini digantikan ngan labu.. sedap memang sedap.. tapi aduhh.. sakit badan la makan2 byk2.. sejuk satu badan..kalau org yang dalam pantang atau anak kecik lagi pun tak digalakkan la..tapi memang best la makan labu...n tak sabar2 ni sat g balik keja mak nak masak apa lak labu yer.. tunggu....

3 Komen:

MaDihays{Ida} said...

alaaa.. sedapnyer..
tapi jaga2 nnt orgnye bertukar jadi labu.. ekekekek..

Tirana said...

Sedapnya labu..lepat labu inti kelapa pun sedap..hehehe

Mak Su said...

salam singgah, mekasih singgah kat ceritakosong :)